Etiketter

Seil-padling i Hovden

Utpå sensommeren fant jeg ut at det var lenge siden jeg hadde padlet en skikkelig tur i nordkapp, så jeg tok Han Tykje med til Hovden i Bø. Hvis det var like stille der som hjemme så kunne jeg hente blåsene jeg ikke fikk lov til å hente på askr (forståelig nok!), og hvis det som jeg mistenkte var pålandsvind kunne jeg montere seilet og øve litt med det. Jeg har ikke padlet allverdens mye i sommer, så det skulle uansett bli en bra tur.

Jeg hadde rett i mine antagelser om at det kunne være litt for mye vind til å hente blåsene, men det viste seg at det også var så pass mye til tider, at det ble helt utelukket å seile innover fjorden siden jeg var alene. Men sist jeg kom inn her var det bølger jeg ikke fikk hatt det gøy på (ASKR, lang motvindsstamping med lastet kajakk), så jeg følte dette var en ny mulighet.

Det ble ikke høye bølger, men det var fin seilvind og til tider fint surfbare bølger også.

Først padlet jeg en tur litt utover og så innover, for å  få litt feelingen med nordkappen igjen. Lenge siden jeg har vært ute i bølger med den, og den oppfører seg jo annerledes enn disse flatbunnede jeg har padlet mer i det siste. Men egentlig trenger jeg ikke det fant jeg ut, jeg har jo kjent meg helt hjemme i en nordkapp siden første gang jeg satt i en, så jeg vet ikke helt hvorfor jeg trodde det. Kanskje fordi det er sånn med de andre kajakkene, når det har vært en stund siden sist.

Jeg padlet ikke så langt ut, for det var andre båter utenfor her i dag, og så var jeg jo også alene, så jeg foretrakk å ha kort vei til land i tilfelle trøbbel. Det var jo nokså lenge siden jeg øvde med seilet sist, så jeg var litt usikker på hvordan dette skulle gå. Her har jeg kurs mot Frugga, men jeg padlet ikke helt dit nei.

Seilet oppe! Satte kursen inn mot Skiftesanden i første omgang.

Padlet litt ut og seilte inn et par ganger, så prøvde jeg å seile litt på tvers også. En artig ting med seilet, som jeg litt hadde glemt, er at det er lettere å få surf, for seilet gir et ekstra puff når man skal opp i fart. Men, det ble litt nervepirrende når man da traff skikkelig og surfet av gårde – da ble det jo slakk i seilet. Medførende tilsvarende bæng når vinden fikk tak igjen… Litt ekkelt innimellom. Så har du også når vinden kommer fra siden, da merkes det godt med v-bunn tror jeg. Eller så er det bare jeg som er i letteste laget for størrelsen seil. Det var i hvert fall veldig greit å få frisket opp litt.

Etter noen runder tok jeg turen tilbake til havna og bilen, rigget ned seilet og gjorde klar for mer lekepadling.

Her er en av båtene jeg så på vei inn havna. Det var faktisk ikke en Bø-båt, men en som er registrert i Øksnes, tror jeg at jeg fant ut etterpå.

Sola var begynt å komme nokså lavt på himmelen nå, så jeg måtte bare benytte anledningen før den gikk helt ned, til å padle litt mer.

Det var rett og slett for lenge siden jeg var på yttersida i en nordkapp.

Det ble ikke så mange kilometer tror jeg, men en kort tur er som kjent veldig mye bedre enn ingen tur. På turen hjem fikk jeg også stoppet og plukket litt teiebær for å lage dram – jeg fikk muligens nok til en hel shot… Det var ikke så mye der i år, men det lille jeg fant gjorde i hvert fall dagen fullkommen.